söndag 16 november 2014

Hutlös teleräkning

I fredags fick jag mig en obehaglig överraskning. Det började med att min Iphone blev spärrad, kunde inte ringa eller skicka sms på den. Räkningen kommer på autogiro men jag beslöt mig ändå för att gå in på "Mina sidor" på Telenor. En kompis fick hjälpa mig då min dyslexi gör det svårt att hitta mellan menyvalen på sådana webbsidor. Till min fasa upptäckte jag att det kommit en teleräkning på 2300kr! Fakturan hade inte förfallit men då förbrukningen var så hög hade Telenor spärrat telefonen. Det visade sig att jag inte alls hade som jag trott, ett abonnemang md fria samtal till Sverige. Jag betalat i snitt 800kr förmycket i månaden sen abonnemanget tecknades i maj. Nu har allt löst sig och jag har tur och kommer få tillbaka de felaktiga beloppen retroaktivt, men jag har ändå känt mig ledsen och nere i helgen över själva händelsen.

Känner att jag vill berätta hur det kunde ske...
Först vill jag förklara hur MIN dyslexi yttrar sig. När jag sitter hemma och det är tyst kan jag läsa en bok lätt och snabbt. Att det går snabbt beror på att jag läser efter samanhang och kan "lägga ihop ett och ett". När jag har gjort läshastighetstest på löpande text ligger jag klart över genomsnittet. När det kommer till text utan samanhang och med störande inslag som färg och bilder blir det värre. För mig är det mycket svårt att läsa exempelvis ett reklamblad. Text i olika storlek och i olika flashiga rutor gör att jag inte får ihop texten. De är svårt att förklara, men det är nog ungefär som att du skulle försöka läsa och någon står och drar i bladet. En annan sak är att jag har mycket svårt för huvudräkning, förr var det ett större problem för mig men tack vara mobil med kalkylator gör det många situationer lättare.
 Nåja, åter till abonnemanget. När jag skulle teckna abonnemanget i maj så hade jag med mig en arbetskamrat. Dels för att jag visste att de i butiken kommer visa fram en blankett med olika abonnemang som jag av ovanstående skäl inte kommer kunna tyda, och dels för mina bristande kunskaper i norskaspråket. Som jag förstod det skulle jag få ett abonnemang med fria samtal och sms till Sverige (samt telefonen). När räkningarna började komma noterade jag givetvis att de var högre än tänkt  men allt är ju dyrt i Norge. Kanske var det nedbetalningen av telefonen som kostade? Kände mig naturligtvis dum som tecknat ett sådant dyrt avtal och tänkte att det måste sägas upp. Har haft fullt upp sen jag började jobba i Norge så tyvärr har inte teleräkningen varit en prioritet.
I samband med skräckräkningen i fredags ringde jag till Telenor. För att få fria samtal och sms till Sverige ska jag beställa en tjänst VAR MÅNAD (!) som kostar 9kr. Talade om för kundtjänsten att det fick jag inte någon information om i maj. Efter att förklarat det idiotiska i ett sånt arrangemang så är det nu ordnat så att jag inte behöver förnya den tjänsten varje månad utan prenumererar på den. Så nu när det är som det ska får jag en räkning var månad på 700kr (nedbetalning terminal + samtal och sms + mobilt bredband).
Så om en ska se det från den ljusa sidan så är det positivt att jag kommer få tillbaka massa pengar :)
Slutet gott allting gott.





2 kommentarer:

  1. Skönt att det ordnade sig :)

    Det är mycket att hålla koll på när det gäller utlandssamtal och även mobilsurf när man befinner sig utanför Sveriges gränser. Det är många som inte stänger av roamingen när de åker på semester och får skyhöga räkningar för att de varit uppkopplade på utlandsresan.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ja precis, det var det första jag tänkte på när jag såg räkningen, att jag glömt stänga av roaming. Nu var det ju inte så men det är lätt att tabba sig med en sådan grej...

    SvaraRadera