torsdag 27 november 2014

500 000kr minus bil

Ja fem hundratusen hade vi sparat före vi köpte bil i oktober. Det är verkligen inte roligt med bilköp men illa tvunget. Vår gamla bil (årsmodell 2002) köpte vi kontant för 55 000 för 6 år sedan. Historiskt sett har jag vid flera tillfällen betett mig oekonomiskt men jag kan åtminstone skryta med att aldrig ha köpt en bil på lån. Då i oktober gick den gamla bilen sönder och vi var tvungna att köpa ny. Vi köpte begagnat och det blev en utgift på 90 000.

Vi mulnade ihop helt. Vi hade gärna sett att det stod 500 000kr på sparkontot. Det var så den här bloggen blev till, jag ville finna motivationen igen. Vi har bestämt att lägga in en högre växel och bli supersparare. Den som följer bloggen vet kanske att det går sådär ibland...Vi ser det mer som en process, en blir inte supersparare över en natt!

Såhär i efterhand kan jag glädja mig åt den nya bilen. Den är mycket mer behaglig att åka i än den gamla, samt rymmer mer. Dessutom har vi den utgiften avklarad INNAN vi köper hus. Det är lite slarvigt av mig, men som jag räknat på vad husinköp och olika utgifter kommer att kosta har jag inte tagit hänsyn till att förr eller senare måste en köpa ny bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar