lördag 29 november 2014

Halvskatt November= 31 000 netto (NOK)

Jag fattade ingenting när jag öppnade lönefilen och det stod 31 000kr netto! Det blir i svenska kronor ca 33 700. Frågade min chef då jag tänkte att det blivit fel, hen påminde mig om att i Norge betalar en bara 50% av skatten i november. I juni är det ännu bättre för då betalas det ingen skatt alls! Det kände jag till sen förr men det har varit mycket med det mesta och det hade fallit bort helt enkelt. Dessutom kan jag ha ett litet skeptiskt tänk, typ " det tror jag när jag ser det".
 En annan trevlig sak i skattesamanhang här i Norge är att när en (som jag), bor i annat nordiskt land men arbetar mer än 180 dagar/år så får en göra ett standardavdrag på 10% av bruttoinkomsten. *Maximalt avdrag är 40 000 och med min årslön på 420 000 NOK så kommer jag få 40 000 tillbaka! Tyvärr är det bara de två första åren som avdraget får göras men jag har hört att det går att få dispens? Om jag jobbar i Norge om två år så får jag kolla upp det.

* Detta är en missuppfattning från min sida :(
Se kommentar till inlägget för vidare förklaring...

2 kommentarer:

  1. Standardavdraget på 10% upp till 40 000 är bra om du inte har högre utgifter än så för hemresor, dubbelt boende och andra utgifter som tillkommer pga hemresor. Har du högre kostnader än så kan du dra av mer. Du får inte tillbaka 40 000 utan du sänker din bruttointäkt med avdraget och behöver således betala mindre skatt. 420 000-40 000=380 000 som ska beskattas.

    Har du dessutom lån av något slag i Sverige kan du dra av räntan på samma sätt som du får dra av ränta på den svenska deklarationen.

    Ska du/ni stanna i Norge några år rekommenderar jag att spara i BSU. Då kan du stoppa undan 25 000 årligen och dra av 5000 av dessa vid deklarationen. Pengarna får endast användas till bostadsköp, amortering av bolån eller liknande. Räntan brukar dessutom vara bra så efter några års sparande blir det en bra slant.

    Några tips i den norska skattedjungeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du gjort mig uppmärksam på detta. Din kommentar kommer resultera i ett blogginlägg inom kort samt utgöra posten "skandal" i veckosammanfattning för vecka 51.

      Radera