onsdag 28 januari 2015

Veckosammanfattning vecka 5

Snålaste
Har sagt upp TV-licensen i Norge. Fjärrsynsapparaten  köpte jag i oktober och har bara tittat på den två gånger. I veckan kom avgiften på 1377kr med tidigare inbetalning om 200kr samt inköp på 500kr kan en säga att det var dyr tittning.


Miljövänligaste
Inget att skryta med

Oförutsedda utgift
1)Tog en flygresa med ett annat flygbolag än jag brukar. Jag trodde kaffet som serverades var gratis, så döm om min förvåning när det kostade 25kr.

2) Skulle på kurs där lunch ingick. Mitt plan blev försenat och det innebar att jag missade maten, blev tvungen att köpa en baguette för 50kr.

3) Missade tåget hem och blev sittandes tre timmar på tågstationen, köpte mat för 80kr.

Skandal
1)Trots att jag för flera månader sen insåg att min väska blivit mycket sliten, har jag inte köpt en ny. Den föll isär och jag blev tvungen att köpa en ny för 600kr! Det fanns bara en väskaffär i området och utbudet var inte stort, men vad skulle jag göra.
Det här är ett återkommande problem för mig. Jag gillar inte att gå på "shopping" utan går och handlar då jag bestämt mig för att köpa en sak (vid de besöken kan det dock följa med impulsköp som inte var på handlarlappen). Tyvärr skjuter jag ibland problemen framför mig och då kan det bli förfärligt dyrt, när jag till sist blir tvungen att köpa nytt.

2) I samband med att väskan gick sönder trillade mitt läppstift ut på en ohygieniskplats (på golvet till en offentlig toalett). Använder smink varje dag men trots det har jag bara ett läppstift. Stressade in på Kicks för att köpa ett nytt, hade bara 10 min på mig att välja. Expediten gjorde sist bästa för att hitta ett bra men jag är väldigt petig med färgen. Kände mig jäktad och hittade själv ett som överenstämde med mitt förra stift. Det var först på kvällen som jag fick syn på att det var ett märkesläppstift jag köpt, till hutlösa 355kr!
Köper läppstift max en gång om året så efter en hel del ångest så har jag landat i att det ändå inte var så farligt. Nu tänker jag ändå bättra mig på att planera inköp mer, att t ex ha ett läppstift i reserv. Med god tid hade jag säkert hittat ett  bra stift för under 60kr.

Klipp
Grubblerier....om en person drar sitt bonuskort för flygresor på biljetter som bekostats av dennes arbetsgivare, är det ok?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar