tisdag 13 januari 2015

Veckosammanfattning vecka 1



Snålaste
Har börjat "äta ur skåpen". *Utan hänsyn till vedertagna kostråd har jag börjat äta upp saker som bara står och tar plats (menar givetvis livsmedel). I skafferier finns pasta i alla dess former, makaroner, spagetti, penne pasta med mera. Kruxet är dock att det är lite kvar i en del paket, för lite till en maträtt men för mycket för att kastas bort. I veckan parade jag ihop dem efter koktid. Det var kanske lite udda med en broccoligratäng innehållandes både makaroner och spagetti men det duger åt mig.

Vi har en bak glad släkting som fullkomligt överöser oss med kakor och bullar. Hittade pizzabullar från i somras i frysen och har ätit dem till frukost. Osäker på hållbarheten på pizzabullarna men de luktade ok. Jag vinner inte något LCHF pris för dessa frukostar. Poängen med denna snålhetsaktion är att använda de resurser en har  istället för att springa på ICA stup i kvarten.

*Det var före nyårslöftet....

Miljövänligaste
I samråd med huset katter beslöt vi att inte köpa raketer i år. Det blev så bökigt sist då ena katten tog sin tillflykt bakom ett köksskåp. Lång historia, men katten hade hittat ett kryphål och det gick bra att ta sig in men tydligen inte lika bra att backa ut igen (katten är något tjock om baken). Vi fick ta fram kofoten och bryta oss in till katten och därefter tillkalla snickare  för att återställa köksinredningen.

Även om det är fint med raketer så ställer det till en del för våra djur, inte bara husdjur utan även djur i det vilda blir stressade. Så är det dyrt också. Det är så bra att det blir mer vanligt med sådana där lyktor som tänds och svävar iväg utan oväsen.

På Nyår var vi i familjens fritidshus som ligger vid vattnet, på andra sidan kunde vi se fyrverkerierna och det var ju fint. Jag tycker kanske inte att fyrverkerier ska avvecklas helt men det blir så många raketer när alla och en var ska skjuta.

Klipp
Att åka till familjens fritidshus kan bli kostsamt. Skulle på kalas i krokarna kring fritidshuset, köpte en present i den lilla staden. Kom på att det varken fanns presentpapper och snöre i huset. I butiken frågar de om jag ville ha det som paket, alltså en kartong med snöre på ( ja så menar HM, Åhléns, Kappahl  med flera att ett paket ser ut ). För att slippa köpa fler attiraljer till paketet gick jag in i en annan butik och såg snäll ut. Då blev paketet inslaget för 10 kr och det tror jag blev billigare än om jag köpt en rulle presentpapper + snöre.

Oförutsedda utgift
Missade bussen hem från stan (när vi var i krokarna kring fritidshuset). Det fanns inte så mycket att göra fram till klockan 22 då nästa buss gick. Kände oss nödgade att gå till puben.

Skandal
Har såhär efter ett halvt år i Norge kommit ihåg att jag ska teckna hemförsäkring. Det kunde blivit fruktansvärt dyrt om något oförutsett skett, t ex glömd vattenkran med översvämning som följd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar