söndag 4 januari 2015

Man är vad man äter?

 

Nu till det tråkiga, vikten. Jag tillhör den skara av befolkningen som går upp i vikt bara av att se på ett bakverk. För mig räcker det inte med att motionera utan precis som med ekonomi måste jag vara noga med förhållandet inkomster och utgifter. Jag är inte överviktig men väger uppskattningsvis 8kg mer än vad jag är komfortabel med. Förutom då jag varit med i Vikt Väktarna så väger jag mig inte, utan förhåller mig till om jag kommer i kläderna eller ej. Vikten lägger sig bara på magen, många i min omgivning upplever mig som smal (säger de) men det är ju för att jag är skicklig på att klä mig så att inte magen syns.

År 2010 var jag framgångsrik medlem av Vikt Väktarna. Jag tror att med min längd hade jag ca 24 Points per dag att förbruka. Under den tiden tränade jag mycket och det räknade jag inte extra Points på.  På ca 5 månader gick jag ned 10kg. Jag sprang i genomsnitt 2.5 mil i veckan samt cyklade till jobbet, en sträcka på ca 8km. När jag sprang gav jag järnet, inte som nu lunkar på löpbandet.

Kolhydrater har alltid varit en orsak till problem då jag får ont i magen när jag ätit för mycket av dem. Vill absolut inte utesluta dem helt men i och med nudlarna känns det som att de dominerar min kost.

Nu sitter jag här igen och känner att jag måste ta tag i hälsan. Har ont i min stora mage samt att jag i januari ska på fest (40 års festen) och har upptäckt att jag inte kommer i kläderna jag tänkt att ha. Känns varken roligt eller ekonomiskt att behöv köpa nya kläder för att jag gått upp i vikt.

Viktuppgången beror på för högt kaloriintag i förhållande till motion (nähä!). Här följer några möjliga faktorer till överskottet:

  • Ett nudelpaket motsvarar ungefär 7 Points, alltså en tredjedel av Points intaget på en dag. Fördelen med nudlarna är givetvis att de är billiga samt snabba att tillaga. Det går att äta det som middag och samtidigt gå ned i vikt men då måste jag hålla bättre kontroll på vad jag stoppar i mig resten av dagen

  • På jobbet finns det inte någon spis så jag brukar äta naturell yoghurt med müsli till lunch. En lagom portion borde vara 2 dl yoghurt + 1 dl müsli, men oftast har jag hällt på med råge.

  • Det har varit god tillgång på fikabröd och godis på jobbet och det har jag ätit i tid och otid. Jag har motiverat det med att det höjer blodsockret så att jag piggnar till och jag gör ett bättre jobb. Medicin mot trötthet helt enkelt. Skrivandes (på blogg) med laptop vilandes under bilringen får mig dock att omvärdera.

  • Mycket mat på lediga veckan. Jag är ju ledig en vecka i månaden. Det blir mycket socialt ätande, middagar osv. Dessutom har jag haft någons slags semester attityd så att jag har unnat mig allt möjligt. Ett glas vitt vin motsvarar ca 7 Points. Det gäller att prioritera, ett glas vin eller efterätt, inte både och.   

  • Motion. Här ser jag ett problem, jag måste få in mer träning i schemat. Det kommer bli tufft med jag ska fixa det! En vanlig dag tar jag bussen till jobbet kl.  9.00 och jag är hemma ca 19.30. Väl  hemma kokar  jag nudlar, när de är uppätna och kaffet drucket är  kl. 20.30, då brukar jag ringa samtal/betala räkningar/skicka mail etc. Efter kl.21  går jag till gymmet för att träna ca 40 min. Nu ska jag inte hävda att jag är någon slags bodybuilder, jag springer på bandet i ca 20 min och så kör jag några maskiner med  LÄTTA vikter. Jag har inte ett aktivt jobb så träningen på gymmet motsvarar hälsosam vardagsmotion.
    Målsättningen är att främst öka på löpningen och om det finns tid öka på gym träningen.

Utmaningen är att äta en mer varierad kost utan att matkostnaderna drar iväg. Jag har snålat väldigt i Norge men lyxat till det i Sverige. Jag får jämna ut det och får acceptera att matkostnaderna i Norge blir högre. Föresten ska jag försöka hitta en bra viktapp (gratis) där det går lätt att hålla koll på kalorierna.

Gott folk, där var mina Nyårslöften!



5 kommentarer:

  1. lifesum är en gratis och bra kaloriapp=)

    SvaraRadera
  2. Dumbell.se är en gratis och behändig sida, dock ej som app.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Det får bli lifesum för det är så lätt och bra att ha i mobilen.

      Radera
  3. Hej, vill bara skriva att jag beundrar att du får till såpass mycket motion som du får ändå! Glöm inte att hälsa är så oändligt mycket mer än vad vågen visar! En person som rör på sig på det sätt du göra kan lugnt ha extra kilon och ändå en hälsosam kropp rent medicinskt. Med det sagt så förstår jag om du vill hitta dit du är bekväm rent kroppsformsmässigt men vi kvinnor är så snabba med att döma oss själva så jag ville bara skicka lite pepp så du inte glömmer bort allt du gör som är bra även när du vill gå ner i vikt. Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera