söndag 18 januari 2015

Veckosammanfattning vecka 3

Snålaste
 Har inte varit uppfinningsrik tyvärr.

Miljövänligaste
Tog med en "doggie bag" från restaurang. Jag tycker inte om att kasta mat, särskilt om det är kött (då har någon dött i onödan). Det är ingen hejd på portionsstorlekarna när en äter ute, jag tycker de blir större och större. I Sverige brukar det lösa sig enkelt då min sambo mycket diskret snor åt sig det jag inte orkar äta upp, men nu när jag är i Norge får jag klara mig själv. Igår var jag på Kina restaurang och beställde klassisk maträtt, kyckling  och cashewnötter typ. Tillbehör ett halvt kilo ris. Följer nyårsdieten lite halvhjärtat och anpassade intaget efter den, så det blev en hel del mat kvar.

 I många länder är det inga konstigheter att be om att få ta med sig resterna hem, men i Sverige tror jag nästan att det är tabu? Undrar varför det är så? Jag har provat att be om mindre portion redan vid beställningen men ibland händer det att det blir konstig reaktion då också. En gång på pizzerian bad jag om att få pizzan i barnstorlek, då trodde de att jag fikade efter att betala barnpris. Värst är ändå McDonalds. Om en beställer mindre stripsportion än vad som ingår i menyn kostar det mer! Nu äter jag inte McDonalds ofta men det händer. En gång blev jag nästan idiotförklarad av restaurangbiträdet, förstod jag inte att det blev dyrare? Jag tycker inte att jag är dum, att kasta mat känns bara så fel.

Idag har jag åter njutit av kinamaten. Av ris och sötsur sås finns det mycket kvar, dessutom vad det en massa grönsaker i riset så det funkar som lunch imorgon också!

Oförutsedda utgift
Tappade mitt busskort, som tur var blev det upphittat men det tog några dagar innan det kom på posten. Jag fick åka buss med kontanta pengar och då kostar det 33kr enkel resa att åka till jobbet! Busskortet ger 20% rabatt.

Skandal
Som jag nämnt tidigare har jag varit ur fas. Tappade kollen helt på utgifter och saldo. Gick helt tom på lönekontot! Jag vet inte när det hände sist, jag brukar ha minst ca 2000 kvar av lön när den nya kommer. Har fasta dragningar till sparkonot så sparandet har inte blivit lidande. Hur eller hur så är det inte kul att vara helt pank, usch! Som tur är har vi ett gemensamt buffertkonto som jag lånat av, det kändes inte helt bra då de pengarna faktiskt är till oförutsedda utgifter. Min sambo blev givetvis mäkta förvånad men det var ändå helt ok att jag nallade av bufferten.

Klipp
Har varit dålig på det också. En dag i framtiden;

...jag har väldigt många miljoner och anses som en riktig pionjär i sparbloggsvärden, alla är överens om att jag är väldigt rik och väldigt lyckad. Miljonär innan 30 framstår som ren amatör jämfört med mig. Det bryr jag mig inte så mycket om där jag sitter under ett parasoll med en drink, på en måndag för jag är ekonomisk oberoende och behöver bara jobba när jag vill.

....då ska jag bläddra i Den ekonomiske dyslektikerns bloggarkiv och skratta gott hur tokigt det kunde bli i begynnelsen. T ex januari 2015, då buffertkonton länsades och snålande uteblev. Även fundamentalistiska sparare är barn i början, kommer jag tänka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar