tisdag 23 december 2014

Veckosammanfattning vecka 51

Skandal
Inleder veckosammanfattningen med tidernas största skandal. Jag är en obotlig optimist och har tolkat norska skatteregler efter eget behag. Jag har levt i villfarelsen att jag kommer få tillbaka 40 000kr på skatten men en läsare har gjort mig uppmärksam att så är naturligtvis inte fallet.

När en  jobbar mer än 180 dagar om året i Norge får en göra ett standardavdrag på 10% av bruttoinkomsten om max 40 000. Det förstod jag som att jag kommer få tillbaka 40 000kr på skatten men i själva verket betyder det att jag undgår att betala skatt på 10% av bruttoinkomsten.
Du kan få maximalt 40 NOK i standardfradrag, vilket motsvarar 13-15kNOK tillbaka på skatten beroende på skattesats.
40 000kr blev ca 15 000... Usch och fy. Det innebär att jag måste revidera årets sparmål.

Snålaste
På jobbet fick vi anställda varsin säck med godsaker i julgåva från företaget. Det var diverse chokladaskar (after eight, chokladtryffel, chokladaskar mm). Istället för att äta upp dem själva kommer vi ta med dem som "gå bort present" när vi är bortbjudna till vänner och familj i Juldagarna.

Miljövänligaste
Långt innan jag blev en sparbloggare har jag tagit vara på presentsnöre. När paketen är öppnade rulla jag ihop dem till en prydlig spole. Det är inte av snålhet utan att en har fullt med olika snören i alla dess möjliga färger att sno runt kommande paket. Det ligger också ett miljötänk bakom för det är ju inget fel på de begagnade snörena. Det är naturligtvis inte något jag sysslar med på andras kalas men jag har gjort det hemma efter gästerna gått hem. Det går dock inte att komma ifrån att det blir ekonomisk då presentsnöre trots allt kostar en del.

Klipp
Nu har håret växt ut igen och även denna gång kommer min kompis klippa mig.

Oförutsedda utgift
Blev bjuden på något så dumt som en baby shower. Tycker det har blivit hysterisk på något sätt med nya påhitt och traditioner. Folk oroar sig för islams inverkan på den svenska kulturen, men herregud jag oroar mig mest för USA. Vi har fått Halloween, Thanksgiving och Black friday. Andra tokigheter är bridesmaids på bröllop, dvs gott vuxna kvinnor styrs ut i matchande klänningar för att trampa efter bruden i kyrkan. Vad är poängen med det liksom?

Till barnduschen inhandlades en klänning för 169kr, jag förväntas säkert köpa en present till när ungen kommit ut. För den som inte vet vad en barndusch är, kan jag informera att  det är en överraskningsfest där den högravida kvinnan får presenter till kommande barnet. Det är bra om så många som möjligt kommer för då blir det fler presenter, därför blir även ytligt bekanta som jag inbjudna. Min introverta personlighet i kombination med att jag för tillfället trött gick och grubblade, gjorde att jag inte var tillräckligt snabbtänkt när inbjudan kom och fann ingen lämplig ursäkt för att inte gå. I stället försökte jag hitta en så billig present som möjligt. Det gick sådär för babykläder är ju så fantastiskt söta.
Nu hoppas jag att jag inte framstår som snål och bitter, jag tycker det är väldigt roligt med nya människor och tycker absolut att det ska firas! Det är bara det att det blir så många presenter, en present när barnet kommit och en till dopet och nu även till baby shower. Så kändes det inte så kul att mamman inte är någon jag umgås med, utav vi har bara gemensamma vänner.

1 kommentar:

  1. Tänkte på en sak angående detta med babypresenter. Jag har två barnfria väninnor som reflekterat över att de förväntas köpa diverse baby- och doppresenter så fort deras frögurkor till väninnor ploppat ut en ny bebis. Det intressanta är att de inte har några andra gemensamma presenttraditioner såsom födelsedagspresenter eller julklappar så de får leva med obalansen.

    Ingen av dem är någon snåljåp och de tycker att det är mysigt att få vara delaktiga i uppvaktningen och de tycker att det är roligt att köpa bebisprylar så det är absolut inte så att de klagat. De har bara noterat att det uppstår obalans i presentutdelningarna.

    SvaraRadera