fredag 26 december 2014

Återbruk av presenter

Hen nummer två i hushållet har fått en trädgårdsbok i julgåva från jobbet. Eller trädgårdsbok är det inte riktigt utan mer en bok om köksträdgård. Vi har för tillfället ingen trädgård och har svårt att se att vi någonsin kommer ha användning av boken. När vi har köpt vårt hus på ön har vi tänkt odla en del men vi har flera familjemedlemmar som kan det mesta och som vi kommer ha god hjälp av. I januari fyller en av våra vänner 40-år. Det blir stort kalas och i brist på större fantasi hade vi tänkt köpa en flaska whiskey men nu är vi frestade att ge bort trädgårdsboken. Vi sparar minst 500 kr på en sådan kupp. Jag blir alldeles kallsvettig av bara tanken men samtidigt känns det härligt syndigt på något sätt? Risken är väldigt liten att det ska komma fram att det är en av våra presenter vi gett bort, men det vore förskräckligt om det uppdagas. Å andra sidan har vännen med familj nyligen flyttat till hus på landet och vi tror att hen hade glatt sig till boken och då tycker jag att det är en fin gåva som ges med omtanke.
Här hemma råder det lite oenigheter kring detta. Hen nummer två ser inga problem med det alls, själv tvivlar jag och en del av mig säger att det är moraliskt förkastligt ? Tack och lov har etikexperten Magdalena Ribbing uttalat sig i dagens Expressen:

"Går det inte att byta presenten är det helt ok med återbruk där man ger presenten vidare till någon annan, men man bör se till  att givaren inte får reda på det, säger Magdalena Ribbing"

Är ett stort fan av Ribbing så för mig är saken avgjord, trädgårdsboken skickas vidare. I övrigt har sparbloggaren fru Minimalist tagit upp det hela till diskussion på Blondinbella.se http://blondinbella.se/2014/12/julafton-igar-2/comment-page-1/ 
Det såg jag givetvis av en slump då det inte passar sig för en ekonomisk sparbloggare på 33 år att besöka en så kommersiell plattform.

God fortsättning!

4 kommentarer:

  1. Jag ansluter mig till Team Ribbing och tycker absolut att du kan ge trädgårdsboken ett nytt hem där den kommer till större nytta (och förmodligen glädje). Och detta utan dåligt samvete.

    För övrigt besöker jag regelbundet ett antal mer kommersiella plattformar än ovan nämnda blogg. Jag älskar livsstilsbloggar skrivna av personer som inte gör annat än shoppar och äter ute. Jag väljer att se det som granskande journalistik och research.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för stödet. Granskande journalistik och research.....precis!

      Radera
  2. Jag fick en fin chokladkartong på jobb som jag tog med till en väninna som jag besökte - det kändes rätt ok att jag gjorde så. Tröstade mig lite med att jag hade gett bort den oavsett för det var inget choklad som jag gillar. Sen var det värre med en flaska glögg av udda sort som jag fått som en gåva. Den gav jag bort när jag var bortbjuden på middag över julhelgerna. Det kändes sådär faktiskt... Osäker på om jag hade druckit glöggen själv, eller om det var ok att ge bort sådär.

    Angående din bok så verkar den ju passa som gåva för de tilltänkta. Jag tycker det verkar en lämplig gåva att skicka vidare till dem!

    Anna

    SvaraRadera
  3. Vissa saker ska det inte experimenteras med. Det har hänt att jag fått smaksatt kaffe i present t ex kaffe med "rött Ölands guld", sådana smakupplevelser avstår jag gärna. Föresten kan vissa kryddor och örter ha medicinskeffekt och okända blandningar bör inmundigas med försiktighet. Glögg av udda sort låter helskumt- var glad att du gav bort den!

    SvaraRadera