söndag 7 december 2014

Att inte amortera

För en tid sedan bad en av mina äldre släktingar mig om hjälp med pensionen. Hon ville bara att jag skulle se över om hon ansökt om alla olika utbetalningar.  Nu är det inte alltid så lyckat att fråga mig då jag har dyslexi och det blir lite hur som helst när jag läser men det gick fint alltihopa. Jag stängde in mig i ett rum och läste i lugn och ro papper under tre timmar. Därtill så fungerar det ju alldeles ypperligt att ringa runt till myndigheter och fråga. Det visade sig att hon missat KPA, efter skatt kommer hon nu få ut ca 7800kr. Det är inte mycket.

Släktingen har jobbat sedan hon var 15 år. De sista 30 åren jobbade hon i hemtjänsten vilket är ett tungt jobb med mycket lyft och hon har fått förslitningsskador i rygg och höft. På grund av skadorna gick hon ned från heltid till 80% anställning, men nu vid 63 års ålder har hon gått i förtidspension.

 Det finns de som menar att en får skylla sig själv när en jobbar i lågstatusyrken istället för att utbilda sig. Att det är ett självalt slitgöra med dålig lön och allt vad det innebär. Personligen har jag två invändningar mot det.

Ett: varför är vårdjobben inom äldreomsorg låglöneyrken?! Att jobba och ta hand om människor är väl bland det finaste som finns och innebär mycket ansvar. Inom äldreomsorgen borde det vara höga löner så att den bästa kompetensen kan rekryteras.

Två: Om ingen jobbade inom äldreomsorgen, vem skulle då göra det? Just det.

Åter till släktingens pension. När en går i pension tidigare har det mycket negativ effekt på pensionens storlek. Vid låg pension kan en få dels ett garantibelopp samt bostadstillägg men det är först vid 65 års ålder som det går att ansöka om. Lyckligtvis är släktingen gift samt *trumvirvel* har amorterat bort huslånet! Utöver det har de under åren ordnat med bra uppvärmningssystem. Det innebär givetvis låga boendekostnader.
Jag tänker på de som tar miljonlån idag och inte amorterar. Visst det kanske känns långt till pensionen men en dag så är en där. Det går att sälja bostaden och flytta till hyresrätt men med en pension som motsvarar halva inkomsten kan det bli tufft det med.

 Min släkting är givetvis inte jublande glad över kallduschen till pension men lättat och tacksam att de åtminstone kan bo kvar i huset som de bott i 40år.

Bloggaren Per Penning skrev ett inlägg (http://www.perpenning.se/2014/11/djavulen-i-detaljen.html)  om amortering som jag kommenterade under, att jag inte kan förstå de som struntar i att betala tillbaka pengar de lånat. Ett argument är att en kan få högre sparränta än vad bolånen kostar i ränta. Det låter klokt och bra. Dessvärre så tror jag att det inte är många bland de som väljer amorteringsfritt som sparar en summa motsvarande amortering.

2 kommentarer:

  1. Åh, jag är kanske lite blödig idag men känner klumpen i halsen växa när du pratar om din släkting. Så sant! Mina erfarenhet av hemtjänsten är att det finns så många som gör ett fantastiskt jobb, som går den extra biten och gör så mycket fint för våra gamla. Det är precis som du säger, någon skall ju göra dessa arbeten och varför ska man "skylla sig själv" för att man är mer lagd att jobba med människor än framför en dator? Jag riktigt känner hur jag kokar över orättvisan i det hela. Bra jobbat av dig, blir så glad när du skriver att du tog dig tid att hjälp din släkting, all eloge till dig! Nu kommer den där klumpen i halsen igen...

    Gillar din blogg, kepp up the good work :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det var så hemskt för vi brukar aldrig prata pengar, men så sa hon bara "att du måste hjälpa mig". I normala fall hade både hon och jag känt att det inkräktade på integritet att gå igenom hennes dokument så som lönespecifikationer och etc. men det fanns ingen annan väg att gå och vi accepterade situationen. Men de orden "du måste hjälpa mig" ger mig en klump i magen. Det är så ledsamt att hon i det tysta varit förtvivlad över det. Jag tycker att ekonomi är privat men samtidigt har jag funderat på om vi inte borde prata mer pengar, har tänkt skriva ett blogginlägg om det i framtiden.

      Radera