måndag 2 februari 2015

Dyra, ytliga utgifter

Kosmetika

En sak som jag lägger hutlöst med pengar på är kosmetika och jag finner det nödvändigt. Jag hade gärna avstått för det tar tid att måla på. Det är smickrande om folk tycker jag är snygg men det är inte därför jag sminkar mig. Jag anser nämligen att det är fullt möjligt att vara snygg utan smink. För mig har det praktiska orsaker.

Sedan flera år har jag psoriasis, området som är drabbat har med tiden flyttat på sig. När jag var yngre var det på knäna, sen flyttade det upp mot magen och för ca två år sedan fick jag fläckar i ansiktet. Själv har jag inte så stora problem med fläckarna, jämförelsevis finns det de som har det värre. Mina fläckar fjällar inte så mycket och kliar inte särskilt. Men! Mitt jobb bygger mycket på kommunikation, det är otroligt viktigt att folk lyssnar på vad jag säger och inte sitter och funderar på vad det är jag har i ansiktet. Folk funderar, så bara är det! Jag vet det, för jag får frågor. Det är inte elakt, tvärtom, många vill vara hjälpsamma och komma med tips och råd. Problemet är bara att det tar fokus från det jag vill förmedla och det går ut över jobbet.

Innan psoriasisen förflyttade sig till ansiktet använde jag inte smink till vardags och om jag hade det till fest så köpte jag billiga sorter. Idag köper jag betydligt dyrare, för jag behöver puder och foundation som täcker. I de produkterna är det pigmentet som kostar, ju mer pigment desto dyrare blir det. I en del reklamer pratar de om foundation som är transparent, men det är en finare omskrivning av att den innehåller mindre pigment. Jag är otroligt nöjd med mitt smink, det döljer fläckarna effektivt och jag är glad att det finns smink att fuska med.

Dyrast är pudret, en puderdosa kostar ca 430 kr. Jag har inte haft riktig koll på hur fort den tar slut men nu sen jag började med kassabokföring på bloggen så får vi ju reda på det så småningom.

Avslutningsvis vill jag betona att psoriasien i ansiktet inte är ett problem för mig. Den kommer flytta på sig av sig självt.






2 kommentarer:

  1. Jag kladdar smink i ansiktet dagligen, annars tror till och med min egen familj att jag är svårt sjuk. Så är det att vara blek och glåmig av naturen.

    För övrigt vill jag säga att jag förstår precis vad du menar med "tips och råd". Har varit i liknande situationer många gånger och det kan vara riktigt jobbigt, även om folk menar väl.

    SvaraRadera
  2. Jag lider också av psoriasis, men min sitter i håret. Eller ja, där håret börjar - panna, runt örona, nacken. Det är också en dyr historia med rätt hårvård.

    SvaraRadera