söndag 17 maj 2015

Snart tillbaka på den ekonomiska banan



Det har varit rörigt med det mesta under våren. Det började med en dunderförkylning som höll i sig i 6 veckor. Det har även varit mycket annan dramatik men jag får redogöra för det mer utförligt i kommande blogginlägg men här är en sammanfattning:

1) Vi blev erbjudna att köpa vårt drömhus och blev fantastiskt glada, dessvärre ångrade säljaren sig. Besvikelsen var stor och jag tappade fokus och återföll i gamla konsumtions mönster.

2) Det blev en oförutsedd utgift på 25 000! Hemskt! Å andra sidan får jag 27 000 tillbaka på skatten (hade räknat med 10 000) så det blev lite plåster på såren.

3) Vi har äntligen bytt till oss en billigare lägenhet i Sverige. Hyreskostnaden är sänkt med 2800kr och tillsammans med hyressänkningen i januari (lägenhet Norge) på 400kr, så har vi totalt sänkt våra boendekostnader med 3200!!

4) Jag har löneförhandlat och fick upp min årslön med 30 000kr. Det var ju fantastiskt men jag har ändå funderat på om jag går ekonomiskt plus på att jobba i Norge. Nu har det många andra vinningar som mycket ledig tid samt bra karriärmöjligheter, men det jag gått ekonomiskt plus på är mest att jag ätit nudlar i Norge.

5) Nytt jobb på gång. Det är knappt jag vågar skriva något om det, men förhoppningsvis skriver jag på kontrakt imorgon! Av en händelse fick jag reda på att det fanns en ledig tjänst på ett företag i samma stad som jag arbetar, det är en arbetsplats som ger goda utveklingsmöjligheter med hög kompetens. Det är ändå ett jobbigt beslut. Har fäst mig vid många av mina kollegor och gruvar mig för att berätta för dem. Min chef vet redan om det och han var inte imponerad för att:

  • Jag går över till en konkurrent. Det är tråkigt men jag känner att jag inte kommer så mycket längre med de arbetsuppgifter jag har nu, det har blivit ett bekvämt rutinmässigt jobb. Jag blev lovad mycket vid anställningen som inte uppfyllts, trots att det gått ett år sedan jag började. Det är aldrig roligt att säga upp sig, i synnerhet inte när motiveringen är att det andra företaget är mer framgångsrikt (och ger bättre lön). Min chef hanterade det inte särskilt snyggt utan menade att jag egentligen hade för hög lön med hänsyn till arbetslivserfarenhet och kompetens, hen betedde sig mycket förolämpad.

  • Jag använder min nya löneförhöljning som språngbräda hos nya arbetsgivaren ,och för att "vinna över mig" så kommer de att stå för en del av mina resekostnader till Sverige. Det är stor efterfrågan på arbetskraft i Norge, det underlättar förhandlingar en hel del.


6)Flytt, förkylning och annan stress ledde dock till tröstande i form av shopping, restaurangbesök och mycket annat slöseri. Vi har också flyttat runt pengar på bankkonto och jag har faktiskt inte koll på hur mycket som finns på de olika kontona.  Jag känner att så fort saker har ordnat till sig så får jag göra en "ekonomisk omstart", ta nya tag med budget. Även om vi inte når årets sparmål så hoppas jag att vi åtminstone inte ligger back.

I övrigt så ursäktar jag slarvigt skrivet inlägg. Har inte så gott med tid men så har det också blivit fel på mitt tangentbord så jag kan inte "högerklicka", det blir lite omständigt att skriva då.


2 kommentarer:

  1. Skönt att se att du är tillbaka och grattis till nya jobbet!

    Det känns ändå som om alla "in" uppväger alla "ut" med råge (skatteåterbäring, sänkta boendekostnader och högre lön) så inom kort har du nog återhämtat dig från det lilla återfallet i slöseri och shopping.

    SvaraRadera
  2. Grattis till jobbet! Hoppas allt går som det ska nu det sista :)
    Tänker som såhär; Bara det att man reflekterar och har dåligt samvete över slöseriet (nu tycker ju visserligen jag att man får göra precis som man vill , men du verkade tycka det var slöseri) bevisar ju att man har styrt om sin inre kompass och är på rätt väg. Herregud, alla är vi människor, ingen väg är spikrak etc etc. Heja dig och hoppas du får ltie energiboost inför tiden som kommer nu! Snyggt jobbat med boendekostnaderna också, tung grej :)

    SvaraRadera