söndag 20 september 2015

Jag vill ha mina skattepengar nu!

Usch vad länge jag har väntat på mina pengar. I Norge börjar de med skatteåterbäringen i juni och den betalas ut senast i oktober. Jag misstänker skarpt att jag kommer vara sist ut att få mina pengar. Varför? För att det är så himla tråkigt att vänta. På senare tid har vi kommit igång igen med sparandet (efter vårens ekonomiska haveri) men vi kommer inte nå vårt sparmål till oktober. Målet var att spara 235 000kr från oktober 2014 till oktober 2015. Dags dato har vi sparat 143 500kr.  Det hade varit roligt om skattepengarna kommer och snyggade till siffrorna åtminstone lite grand. Skattestaten har också gjort en sista minuten ändring i beloppet jag ska få tillbaka, det blir lite mindre pengar än det var sagt från början. Usch, jag måste sluta ta ut glädjebesked i förskott.
Norska kronan är just nu svag mot Sek, den ligger till och med på minus ibland. Under den tid jag varit i Norge har den som högt legat på ca 10% och det var lite roligare tider, men det spelar ju ingen roll förrän jag för över pengar till Sverige.

I övrigt så börjar Sparan i mig vakna till. Under jobbveckorna i Norge äter jag så billigt det bara går, kör ett varannan dag schema:

Dag 1: Gröt alla målen. Givetvis varierar jag med olika frukter i

Dag 2: Gröt till frukost. Till lunch köper jag en lunchportion (personalrabatt på 20%) som kostar 56kr. Portionen är så stor att den räcker både till lunch och middag.

Väl i Sverige äter jag en mer varierad kost. Vi har blivit duktiga med storkoken igen och det är så skönt. Varken jag eller min sambo är särskilt intresserade av matlagning och då är det så h smidigt att bara kunna plocka fram en låda ur frysen.
En sak som jag tänkt ta tag i är att börja cykla till jobbet igen. Förra året var jag duktigare på det, men jag har bara inte kommit igång. Som det är nu så kostar det 46kr/dag för mig att åka buss till jobbet. Förutom att det är dyrt så märkts det också på vikten at jag inte rör mig. Har ett stillasittande jobb så jag borde verkligen ta tag i cyklingen.

Det var allt för denna gång!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar